Jaki powinien być dobry nauczyciel/korepetytor

Jaki powinien być dobry nauczyciel/korepetytor

Z okazji święta Komisji Edukacji Narodowej postanowiliśmy się dziś pochylić nad pracą nauczycieli i zastanowić, jaki właściwie powinien być dobry nauczyciel, bądź korepetytor. Jest kilka cech, którymi powinna się charakteryzować osoba zajmująca się dydaktyką niezależnie od tego, czy prowadzi zajęcia w szkole, czy prywatnie.

Oto kilka z nich:

  • Po pierwsze: nauczyciel powinien być kompetentny. Powinien być specjalistą z przedmiotu, którego naucza. Nie ma dla niego głupich pytań, a jeżeli pojawią się trudne i podchwytliwe to szybko znajdzie na nie odpowiedź.
  • Po drugie: nauczyciel powinien być cierpliwy i wyrozumiały. Każdy nauczyciel powinien sobie zdawać sprawę z tego, że jego podopieczni są zwykle dużo młodsi, dużo mniej doświadczeni i rolą nauczyciela jest przede wszystkim przekazanie wymaganej partii materiału, pokazanie sposobów nauki, wytłumaczenie trudnych kwestii. Należy się, zatem wykazać odpowiednią dozą empatii wobec ucznia, zrozumieć, że nie wszystko może być dla niego proste i łatwe. Z cierpliwością i dobrocią tłumaczyć wszystkie trudne kwestie tak długo jak wymaga tego sytuacja.
  • Po trzecie: nauczyciel powinien wzbudzać ciekawość ucznia. Prawdziwy mistrz nigdy nie daje gotowych odpowiedzi, ale kieruje podopiecznego tak, by ten sam je uzyskał. Każdy nauczyciel powinien być takim mistrzem, który wskazuje drogę i zaintryguje ucznia, by ten chciał nią podążać.
  • Po czwarte: nauczyciel powinien posiadać łatwość w komunikowaniu się. W relacjach nauczyciel uczeń niezbędne są dialog, rozmowa, negocjacje, dyskusja, a także umiejętność słuchania, wyrażania myśli, poczucie humoru. Dzięki temu możliwe będzie nawiązanie relacji o charakterze przyjacielskim, stworzenie odpowiedniej atmosfery w czasie zajęć, a w razie konieczności rozładowanie emocji.

 

Cechy osób będących nauczycielami można mnożyć i przywoływać w nieskończoność. Ważniejsze jednak, w procesie swojej edukacji trafić na człowieka, który zarazi pasją zdobywania wiedzy. Warto powtórzyć za Albertem Einsteinem, „nauka powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”.