Usprawnij swoją naukę

Usprawnij swoją naukę

Zabierając się do nauki dużej partii materiału marzysz o tym, by usprawnić proces zapamiętywania. Przez wieki ludzie zastanawiali się nad podobnymi kwestiami. Już w starożytnej Grecji powstały pierwsze prawa dotyczące pamięci i szybkiego uczenia się.

Na przestrzeni lat wykształciły się natomiast techniki pamięciowe:

  • skojarzenia: łącznie nowo przyswajanych informacji z już istniejącymi
  • porządkowanie i grupowanie: szeregowanie informacji na podstawie przyjętych zasad, mogą nimi być podobieństwa znaczeniowe, formalne, czy fonetyczne
  • stosowanie praw zapamiętywania tak, aby wykorzystać obydwie półkule mózgowe i ich całkowity potencjał, a więc zapamiętywanie przy pomocy kolorów, kształtów, symboli, obrazów, dźwięków
  • tworzenie skrótów językowych: np. połączenie pierwszych liter nazw w jedno słowo, lub zdanie (np. kolejność planet w układzie słonecznym: Moją Wolę Znaj Matole, Jak Się Uprę Nie Pozwolę)

W oparciu o wyżej wymienione mechanizmy zapamiętywania powstały sposoby na usprawnienia tych działań. Najprostszym z nich jest tworzenie obrazów i skojarzeń z informacjami, które już posiadasz. Twórz w głowie obrazy, skojarzenia śmieszne, abstrakcyjne, dynamiczne, absurdalne. Wiesz doskonale z autopsji, że rzeczy zwyczajne bardzo szybko ulatują z pamięci.

Psychologowie twierdzą, że wyobraźnia jest najwyższą formą aktywności umysłowej, jaka jest podejmowana przez człowieka. Jest też siłą napędową uczenia się i rozwoju. Wyobraźnia jest twórcza, natomiast rozum analizuje i organizuje resztę.

Mózg człowieka myśli obrazami, nawet jeżeli niektórym wydaje się inaczej. Przetestuj to, pomyśl na przykład ‘pies’ czy w Twojej głowie pojawia się napis, czy zwierzę, co myślisz, gdy ktoś powie samochód? Widzisz pojazd czy wyraz?

Jak to zastosować w nauce? Przyjęło się już, że mając znaczną partię materiału do nauki siedzisz i powtarzasz w kółko teorię. Jaki jest tego efekt? Często pod wpływem stresu zapominasz to co właściwie było wykute na blachę. Można znacznie prościej i przyjemniej. Wystarczy przy nauce tworzyć zabawne historyjki i nietypowe obrazy. Taka nauka zajmuje o wiele mniej czasu przy tym jest przyjemna, a potrzebne treści zostają w głowie o wiele dłużej.

Istnieje nauka specjalizująca się w procesach uczenia i zapamiętywania. Naukowcy zebrali techniki nauki stosowane przez najlepszych uczniów. Badania dowiodły, że uczenie się w oparciu o obrazy znacznie poprawia efektywność nauki. Nie zwlekaj zastosuj poniższe wskazówki:

  1. Synestezja – jest to połączenie zmysłów. Jeżeli jesteś wzrokowcem to do nauki dołącz również dźwięk, smak, zapach i dotyk. Im bardziej zaangażujesz zmysły w naukę tym lepiej będziesz zapamiętywał.
  2. Ruch – jest wpisany poprzez ewolucje w życie każdego człowieka, ruch warunkował przetrwanie. Wyobrażając sobie jakiś obraz w trakcie nauki powinieneś zadbać o to by obraz ten był dynamiczny. W celu zwiększenia efektów powinieneś być bohaterem tego obrazu.
  3. Humor. Nauka w żadnym przypadku nie powinna być nudna, nawet jeżeli materiał, który powinieneś przyswoić taki właśnie jest. Jak to zrobić? Twórz wiele skojarzeń ciekawych, zabawnych, im bardziej absurdalne, tym łatwiej przyswoisz sobie potrzebny materiał.
  4. Kolory – spraw, by obrazy tworzone przez Ciebie były najbardziej kolorowe jak tylko się da. Zadbaj też o to by Twoje notatki były kolorowe, pełne podkreśleń i obrazków.
  5. Wyolbrzymianie. Powiększaj w wyobraźni przedmioty i obrazy, jakie tworzysz w głowie. Wyobraź sobie, że rzeczy, o których się uczysz są ogromne i są ich miliony, wtedy zapamiętasz je z dużo większą łatwością.

 

W oparciu o wyżej zapisany mechanizmy można wyprowadzić wzór na skuteczną naukę:

 

OBRAZ + AKCJA + EMOCJE + SKOJARZENIA = DOBRA PAMIĘĆ

 

Gwarantem dobrej pamięci jest, zatem stworzenie w głowie filmu. Powinieneś być jego uczestnikiem.