10

Dlaczego monitoring serwera Minecraft jest kluczowy dla wydajności?

Prowadzenie serwera Minecraft to nie tylko instalacja pluginów i zarządzanie graczami. W miarę jak serwer się rozwija, pojawia się coraz więcej procesów, które mogą negatywnie wpływać na płynność rozgrywki. Lekkie lagi na początku mogą przerodzić się w poważne problemy z TPS (tickami na sekundę), prowadząc do opóźnień i frustracji graczy.

Bez odpowiednich narzędzi monitorujących, wykrycie przyczyny problemów staje się trudnym zadaniem. Hosting serwerów Minecraft może zapewniać wydajne maszyny, ale jeśli serwer nie jest odpowiednio zoptymalizowany, nawet najszybszy sprzęt nie rozwiąże wszystkich problemów. Monitoring i diagnostyka to nieodłączne elementy zarządzania serwerem, które pozwalają wykryć przeciążenia i szybko reagować na pojawiające się błędy.


Timings – podstawowe narzędzie do monitorowania serwera Minecraft

Jednym z najważniejszych narzędzi do diagnostyki wydajności serwera Minecraft jest Timings. Jest to funkcja dostępna w silnikach Spigot, Paper i ich pochodnych, która umożliwia szczegółowe monitorowanie obciążenia generowanego przez różne procesy.

Jak uruchomić Timings?

Wystarczy wpisać w konsoli lub na serwerze komendę:

/timings on

Serwer zacznie rejestrować dane na temat wydajności. Po kilku minutach można zatrzymać rejestrowanie:

/timings report

Następnie pojawi się link do raportu, który szczegółowo przedstawia, które procesy i wtyczki obciążają serwer.

Jak interpretować wyniki?

Raport Timings dzieli procesy na różne kategorie, takie jak:

  • Eventy – Aktywność mobów, redstone, eksploracja chunków.
  • Wtyczki – Lista pluginów wraz z czasem, jaki zajmują w przetwarzaniu danych.
  • Tickowanie światów – Obciążenie generowane przez każdy świat na serwerze.

Wysokie wartości w kolumnie „Pct Total” wskazują na procesy, które najbardziej obciążają serwer. Jeśli jakaś wtyczka zajmuje zbyt dużo zasobów, warto rozważyć jej optymalizację lub zastąpienie lżejszą alternatywą.


Spark – zaawansowana diagnostyka dla serwerów Minecraft

Spark to narzędzie o krok dalej niż Timings, umożliwiające profilowanie serwera na poziomie procesora (CPU) i pamięci (RAM). Działa zarówno na serwerach Forge, Fabric, jak i Paper. Dzięki niemu można dokładnie przeanalizować, co spowalnia serwer i gdzie dochodzi do przeciążeń.

Instalacja i uruchomienie Sparka

  1. Pobierz Sparka jako plugin dla Paper lub mod dla Forge/Fabric.
  2. Umieść plik w folderze „plugins” lub „mods” serwera.
  3. Uruchom serwer i wpisz:
/spark profiler --start

Po kilku minutach można zakończyć profilowanie:

/spark profiler --stop

Raport wygenerowany przez Sparka zawiera dokładne informacje o zużyciu CPU, pamięci oraz czasie potrzebnym na przetwarzanie każdego procesu.


Jakie problemy można wykryć za pomocą Sparka i Timings?

Nadmierne obciążenie mobami i AI

Duża liczba mobów, zwłaszcza w farmach graczy, to jeden z głównych powodów spadków TPS. Monitoring wykazuje, które chunk’y są najbardziej obciążone przez zwierzęta lub wrogów.

Przeciążenie redstone i mechanizmów

Automatyczne farmy, zegary redstone czy mechanizmy oparte na hopperach mogą generować ogromne obciążenie. Diagnostyka Sparka pozwala wykryć, które mechanizmy działają nieprzerwanie i powodują spadki wydajności.

Wtyczki o dużym zapotrzebowaniu na zasoby

Niektóre pluginy mogą być źle napisane lub przestarzałe, co prowadzi do niepotrzebnego obciążania serwera. Timings pokazuje, które wtyczki zajmują najwięcej czasu podczas przetwarzania tików.


Optymalizacja na podstawie wyników diagnostyki

Kiedy już zidentyfikujemy źródło problemów, czas na optymalizację serwera.

Ograniczenie liczby mobów

W pliku spigot.yml lub paper.yml można zmniejszyć liczbę mobów, które mogą się generować na chunk:

spawn-limits:
  monsters: 40
  animals: 10
  water-animals: 5

To prosta zmiana, która często daje natychmiastowy efekt.

Redukcja dystansu renderowania

Zmniejszenie view-distance w pliku server.properties ogranicza liczbę chunków renderowanych wokół gracza. Zalecane wartości to 6-8 dla serwerów survival i 4-5 dla trybów skyblock.

view-distance=6

Optymalizacja pluginów

Jeśli raport Timings wskazuje na przeciążające wtyczki, warto sprawdzić, czy nie są dostępne ich lżejsze alternatywy. Przykładem jest FastAsyncWorldEdit (FAWE), który działa szybciej niż standardowy WorldEdit.


Regularność monitoringu jako klucz do stabilności

Diagnostyka serwera nie powinna być jednorazowym działaniem. Regularne sprawdzanie wydajności pozwala na bieżąco reagować na rosnące obciążenie. Dzięki temu serwer pozostaje stabilny nawet przy rosnącej liczbie graczy i modów.

Warto pamiętać, że nawet najwydajniejszy hosting serwerów Minecraft nie zastąpi regularnej kontroli i optymalizacji procesów na serwerze. Monitoring to narzędzie, które pozwala administratorowi na efektywne zarządzanie zasobami i tworzenie przyjemnego środowiska do gry.

Podobne wpisy